۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۹۲۸۱۳
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان(9)

یادداشت | بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

یادداشت | بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی
شرکت‌های تجاری مانند گوگل و فیس بوک ایده‌های NSA را پیاده می‌کنند و اطلاعاتی را برای این نهاد امنیتی می‌فرستند که اصل اطلاعات و ارزش حساب می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، تجزیه و تحلیل اطلاعات مهمترین نیاز سرفرماندهی اطلاعاتی دنیا است. این کار توسط مفهومی به نام Intelligence Community جامعه اطلاعاتی ایالات متحده صورت می‌گیرد، بایستی به این نکته اشاره داشت که جامعه ایالات متحده که با اختصار Ic شناخته می‌شود، یعنی همان چیزی که جامعه اطلاعات نظامی انگلیس را می‎توان از آن گرفت.

یادداشت // بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

ساختمان آژانس امنیت ملی آمریکا

نظام اطلاعاتی انگلیس مفهومی به نام MI دارند که دو قسمت معروف MI5 وMI6 برای همه شناخته شده است، اما واقعیت این است که MIها تا بیست بخش تقسیم شده‌اند. MI1 که خود GCHQ است، شروع می‌شود تا MI20 که کاملا سازمان‌ها را نعل بالنعل از روی آن گرفتند، یعنی CIA در آمریکا از روی 6MI گرفته شده است، FBI از روی MI5 گرفته شده است، NSA از روی GCHQ گرفته شده و به همین ترتیب که بررسی می‌کنید، عمده حوزه‌های امنیتی آمریکا برگرفته از کار انگلیسی‌ها است.

سال 1902 ساختار اطلاعاتی انگلیس با هدف تخصص‌گرایی در همه زمینه‌ها شروع به کار می‌کند، کار آنها از کمپانی هند شرقی شروع می‌شود و اولین سندی که در مورد فضای سایبر به عنوان یک سازمان تخصصی در جامعه اطلاعاتی-نظامی موجود است، مربوط به 1919 می‌شود، اول نوامبر 1919 سازمان GC&CS مخفف GOVERNMENT CODE & SYFER SCHOOL، کدهای دولتی و مدرسه سایفر را ارائه می‌دهد که سایفر بخشی از تخصص رمزنگاری است و از ادغام بخش MI1 – که MI1 را با نهادی به اسم اتاق چهل به اسم Room 40 در منابع انگیسی آمده است، می‌شناسیم و متعلق به نیروی دریایی بود- تشکیل شد.

یادداشت // بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

مقر اصلی سرورهای بزرگ اینترنت در فضای سایبر

بلچلی پارک (Bletchley) را که در اینترنت سرچ کنید، در اسناد اسنودن هم از آن حرف‌های زیادی آمده است و مقر اصلی قرارگیری سرورهای بزرگ در سطح یک فضای سایبر دنیاست، اولین بار در 1942 موفق شدند تا درجه بالای رمز آلمانی با نام تونی را به وسیله دستگاهی به نام لورنس تولید می‌شد، بشکنند.

GCHQ کار استراتژیکی در فضای سایبر انجام می‌دهد، هم در حوزه تکنیکی فعالیت دارد و هم خط‌دهی می‌کند که چه مواردی منتشر شود. ورود محتوا توسط GCHQ تامین نمی‌شود. سازمانی به نام MI7 هست که در رسانه‌های داخلی، سازمان MI7 می‌شود. SIS که به دنبال پروپاگاندا است؛ یعنی نقش سازمان تبلیغاتی را دارد، منتها چون جزء اطلاعات نظامی است، کاملا یک سازمان نظامی و نه رسانه‌ای می‌باشد.

یادداشت // بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

 

در سندی موسوم به ویژن 2015 نوشته شده بود که ما تا سال 2015 باید در چه سطحی از این موارد باشیم، انگلیس اسناد خود را دوگانه می‌بندد، چون ظاهر قضیه این است که وقتی GCHQ انگلیس سر فرماندهی را در اختیار دارد، باید مستحکم‌تر سند بنویسد.

داستان افرادی همچون اسنودن به اثبات ادله‌های مختلف عملیات روانی بود و چون پیرامون نهاد GCHQ حساسیت زایی شده بود، این کار باعث شد تا دوباره نگاه‌ها به سمت آمریکا برود که موفق شدند و بعد از یکسال این اتفاق افتاد و اکنون دیگر از اسنودن خبری نیست.

یادداشت // بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

 

سازمان امنیت ملی آمریکا

آژانس امنیت ملی آمریکا در دوران مایکل هیدن[1] که سال 2005 بازنشسته شد، شکل گرفت و در دوره کیث بی الکساندر[2] توسعه یافت. آنها تلاش می‌کردند تا یک دست راست به نام Cyber Command[3] و یک دست چپ با نام Central Security Service[4] شکل گیرد تا بتوانند برای جنگ‌های سایبری با یک نظم جدی‌تر وارد میدان شوند و بتوان به آسانی در نهادهای امنیتی کشورها وارد شوند.

شنود یکی از کارهایی است که آژانس امنیت ملی صورت می‌دهد، به صورت یک مدل مطالعاتی می‌توان به این نکته اشاره کرد، با توجه به گزارش رسانه‌ آلمانی تاگسچو، 9 سرور در حال اجرای تور هستند، از جمله یکی که در موسسه فناوری علوم کامپیوتری و آزمایشگاه هوش مصنوعی ماساچوست وجود دارد.

یادداشت // بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

همه آنها تحت نظارت مداوم آژانس امنیت ملی آمریکا می‌باشند که منبع NSA برخی از رفتارها را نشان داد که باعث می‌شود کاربران بلافاصله به دلیل جستجوهای پنهان یعنی بررسی محتوای بسته‌های داده فرستاده شده در سراسر اینترنت، از جمله به عنوان ایمیل، جستجو در وب و تاریخچه مرورگر، برچسب خورده و یا علامت‌گذاری شوند.[5]

شرکت‌های تجاری مانند گوگل و فیس بوک ایده‌های NSA را پیاده می‌کنند و اطلاعاتی را برای این نهاد امنیتی می‌فرستند که اصل اطلاعات و ارزش حساب می‌شود. برای پالایش اطلاعات از داده‌[6] استفاده می‌کنند که تبدیل به اطلاعات[7] می‌شود و با پالایش اطلاعات تحقیقات‌[8] و نهایتا به چیزی می‌رسند که دانشجویان مقاطع تحصیل بالاتر IT از آن به عنوان هوش مصنوعی[9] یاد می‌کنند.

یادداشت // بررسی دو نهاد امنیتی پشت پرده فضای مجازی

ساختمان GCHQ سرفرماندهی بریتانیا

اطلاعات سوخت اتومبیلی است که هوش را هدایت می‌کند. تحقیقات نیز و کاربرد دارد، یا به صورت مستقیم از محیط به دست می‌آید، یا برای راستی‌آزمایی مجدد اطلاعات مشکوک وارد گردونه می‌شود. /882/ی703/س

مهدی کمالی

[1] Michael Vincent Hayden

[2] Keith B. Alexander

[3] فرماندهی سایبری

[4] سرویس امنیت مرکزی

[5] درآمدی بر جاسوسی سایبری، معاونت پژوهش و تولید علم، ص 33

[6] Data

[7] Information

[8] Investigation

[9] Intelligence

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات